Säljdriv Blog

Säljkalendern 3 December


Vad händer i din hjärna när kunden du offererat inte svarar?
”De vill nog inte köpa!”
”De har nog valt någon annan!”
”Tänk om kunden tycker att jag är påstridig!”

Osäkerhet kan leda till oro. Oro kan leda till rädsla. Rädsla kan leda till kamp eller flykt. (Samma ”system” i hjärnan)*

Tänk om anledningen till att kunden inte svarar är någon av följande:
· Kunden har blivit sjuk.
· Kunden är på semester.
· Kunden har blivit tvungen att prioritera andra uppgifter före din offert.

Tänk om du missar affären…

Läs mer…

Säljkalendern 2 December

Det är bara ett beslut som fattas!

Säljaren är optimistisk, det kändes bra på mötet/i samtalet, hen gjorde en bra presentation, hen har skickat en vass offert. Nu behöver kunden bara ta ett beslut!

Eh!!! Är allt verkligen klart? Har hen gjort allting rätt?

Här finns det många frågor som kräver svar, t ex:
Vad är det kunden har sagt att de behöver hjälp med?
Vilka värden/resultat är det produkten/tjänsten skall skapa?
Vem mer på kundens sida behöver vara inblandad?
Med mera, med mera.

Vilka andra frågo…

Läs mer…

Säljkalendern 1 December

Det är grått! Det är trist! Det rapporteras om sjukdom, våld och annat elände i media varje dag!

Å så säger säljexperterna att man skall vara optimist för att det säljer mer!*

Ja, det vi ser och det vi hör runt omkring oss kan påverka vår mentala status. Vår mentala status påverkar vår motivation, vårt sätt att kommunicera, vår förmåga att vara kreativa och lösningsorienterade.

2 korta tips för positiv mental omprogrammering:

  1. Gör något för någon annan. T ex hjälp någon eller ge någon ann…

Läs mer…

När kunden bestämt sig

avslut2_2

 

När kunden har bestämt sig är det lätt att som säljare tänka ”avslut!”. Men för kunden är det ju inget slut, utan en början. 

#säljmertillflerutanattjobbamer

#Säljdriv.nu

Läs mer…

Konsten att vinna över konkurrenterna

Sixt

Jag och familjen är på semester i Provence. Vädret är extremt vackert för årstiden. Barnen börjar tala om att det vore härligt att åka till havet. En resa på ca 1 timme. Uppdraget från familjen blir tydligt - skaffa en hyrbil!

Efter en "googling" finner jag snabbt att det finns 4 st hyrbilsfirmor i Aix en provence där vi semestrar. Avis, Hertz, Rent a car och Sixt.

Jag ringer Rent a car först eftersom att det är tydligt via webben att de har en den 7-sitsiga modell vi önskar till bra pris. "Bo…

Läs mer…

Efter kundens köpbeslut

90

 

Den här veckans podd tar upp ett av de absolut viktigaste stegen i kundens beslutsprocess. Det handlar om att inte släppa taget. Och om att sälja fler bananer.

#säljmertillflerutanattjobbamer

#Säljdriv.nu

Läs mer…

Så lyckas du med mötesbokning

100

 

I veckans podd berättar Magnus om de fyra saker som kunden tänker när du ringer, om vad WIFM betyder och att du kan stöta på GAIS-fans!

#säljmertillflerutanattjobbamer

#Säljdriv.nu

Läs mer…

Hur skapar man stor tillväxt snabbt? Nytt poddavsnitt med Joakim Borén


Hur kommunicerar man framgångsrikt med en stor säljorganisation?
Hur går det till på en Finsk säljkonferens?
Ja, dessa och många andra frågor svarar Joakim Borén på i det nya inslaget "Säljchef-special" i podden Säljdriv.
Joakim bidrog, som säljdirektör, till unika resultat under Verisures tillväxtresa.

#Säljdriv #Motivation #Ledarskap #Säljledning

Läs mer…

Skillnad mellan säljprocess och beslutsprocess

89

 

Tveksamhet inför ett köpbeslut är naturligt. Hur hanterar du kundens beslutsångest?

#säljmertillflerutanattjobbamer

#Säljdriv.nu

Läs mer…

När kunder utvärderar olika köpalternativ

88

 

 Vet du vad din kund värderar och är du den som kan leverera det? Här berättar Magnus om hur du skapar kundens framtidsbild – en bild där du är med!

#säljmertillflerutanattjobbamer

#Säljdriv.nu

Läs mer…