Säljdriv Blog

"Hur ska jag prissätta min tjänster?"

prissätta

"Hur ska jag prissätta min tjänster?"

Detta är en av de vanligaste frågorna jag får när någon företagsfrämjande organisation anlitar mig för att inspirera och utbilda småföretag.⁠

Här följer några grundläggande faktorer du kan tänka kring för att sätta rätt pris.⁠

1. Kostnaderna - Du utgår ifrån kostnaderna för att producera/köpa in produkten/tjänsten och gör sedan ett påslag utifrån lönsamhetsmål.⁠

2. Konkurrenterna - Du vill säkert inte anpassa din prissättning efter dina konkurrenter, men i …

Läs mer…

Vad är det du säljer människa?⁠

vad säljer du

Har du någon gång lyssnat på en säljpresentation där du inte förstått produkten eller tjänsten?⁠

Är du säker på att dina kunder förstår din presentation?⁠

Att vara tydlig i sin presentation är självklart viktigt. Hur skall en kund kunna fatta ett bra köpbeslut om något som de inte förstår?⁠

Ett vanligt problem är att säljaren presenterar produkten i form av de egenskaper som produkten har. T ex. tekniska specifikationer såsom megaherz, megapixlar eller megabit per sekund.⁠

Vad kunden i de flesta…

Läs mer…

Vanliga misstag inför kundmötet

vanliga misstag

Oavsett om vi är erfarna eller oerfarna i säljrollen är dessa misstag viktiga att undvika inför ett kundbesök.⁠

1. Bristande tidsplanering.⁠
Många gånger har jag själv, och säkert många andra, kommit med andan i halsen till kundmötet för att jag inte tagit hänsyn till tiden det tar att:⁠
- Ordna det material som skall användas⁠
- Åka till kundens adress⁠ (eller hitta länken till det digitala mötet) ⁠
- Hitta parkering⁠

Hur påverkar detta kundens uppfattning om mig och det företag jag representerar?⁠…

Läs mer…

Det är bara ett beslut som fattas!

beslut

Säljaren är optimistisk, det kändes bra på mötet/i samtalet, hen gjorde en bra presentation, hen har skickat en vass offert. Nu behöver kunden bara ta ett beslut!⁠

Eh!!! Är allt verkligen klart? Har hen gjort allting rätt?⁠

Här finns det många frågor som kräver svar, t ex:⁠
Vad är det kunden har sagt att de behöver hjälp med?⁠
Vilka värden/resultat är det produkten/tjänsten skall skapa?⁠
Vem mer på kundens sida behöver vara inblandad?⁠
Med mera, med mera.⁠

Vilka andra frågor skulle du ställa till de…

Läs mer…

Är du vilse i skogen?⁠

Magnus

Min son är vid detta tillfälle 4 år gammal. Han kommer in i vardagsrummet får syn på vasaloppsåkarna på TV och utbrister "Pappa titta dom är vilse i skogen!!!"⁠

Är du vilse i en skog av alla uppgifter du har att göra?⁠
Prioriterar du att:⁠
- Svara på mailet från den befintliga kunden?⁠
- Registrera den lilla ordern från den trogna kunden?⁠
- Svara på mailet från någon student som bara är intresserad av er teknik?⁠

För de flesta verksamheter väntar den där stora affären någonstans ute i skogen men vi…

Läs mer…

Ett av de vanligaste misstagen...⁠

offert2-2

”Du kan väl skicka en offert på det här!”, säger kunden. Du tänker jippiee! Rusar till kontoret och säger att kunden är jätteintresserad. Kunden vill ha en offert! Men vad är det egentligen du har fått?⁠

Nada! Ingenting!⁠

Risken är stor att du nu gör en offert, sänder den in i ett svart hål – kundens mailbox!⁠

Nu får du lägga tid på att jaga kunden för att höra vad kunden tycker om förslaget. Min erfarenhet är att om säljaren får tag på kunden säger hen något i stil med:⁠
”Åh, jag har inte hunnit…

Läs mer…

Äh, det är detaljer!⁠

det är detaljer

Många säljare är målinriktade, drivna och skickliga kommunikatörer men ibland är känslan för detaljer och förmågan att planera lite underutvecklad. Vad händer om du kommer försent till mötet? Vad händer om du är stressad innan mötet? Vad händer om du glömt anledningen till mötet? Påverkar detta dina möjligheter att göra ditt allra bästa? Påverkar det den uppfattning kunden bildar sig om dig och ditt företag?⁠

Det första intrycket betyder mycket och är dessutom svårt att ändra på i efterhand. For…

Läs mer…

Livets stora frågor - tips för ökad merförsäljning ⁠

frågor

Ibland händer det att vi människor funderar över livets stora frågor.
Finns det ett liv efter detta?⁠
Vad är meningen med livet?⁠
Kommer Östers IF någonsin tillbaka till allsvenskan?⁠

Dessa och livets andra stora frågor ryms tyvärr inte i detta inlägg.⁠

Det gör däremot några av affärslivets största frågor.⁠

Vill du ha pommes till den?⁠
Vill du ha en bulle till kaffet?⁠
Vill du ha 2 stycken för xx kr?⁠

Dessa och andra frågor för merförsäljning har skapat gigantiska intäkter till de företag som använt …

Läs mer…

Ända in i kaklet...⁠

adeolu-eletu-38647-unsplash-edited

Ända in i kaklet...⁠

"Man ska ända in i kaklet!" skrek fotbollslandslagets förbundskapten Tommy Söderberg efter segermålet mot Turkiet i kvalet till VM 2002.⁠ Tommy Söderberg hade tagit uttrycket från simlandslaget, där uttrycket använts under lång tid.⁠

Självklart skall man kämpa hårt, ge järnet och göra allt som krävs för att nå målet. Men försäljning är också en uthållighetsidrott. Det kommer en ny månad, ett nytt kvartal, ett nytt år, en ny säljbudget.⁠ Återhämtning är minst lika viktigt som…

Läs mer…

Jag gillar dig!

94

Jag gillar dig!

Två olika säljare erbjuder dig samma produkt till samma pris.

Vem köper du av? Förmodligen av den person du gillar bäst.

Vad är det då som gör att vi gillar en annan människa?

En faktor bland många andra är att vi gillar människor som är lika oss själva. Det kan gälla t.ex. bakgrund, hobby, beteende eller sätt att kommunicera. Det gäller att hitta det vi har gemensamt med kunden. Jag har en affärsbekant som är väldigt kunnig inom geografi. Tidigt i mötet med ny potentiell kun…

Läs mer…