Säljdriv - pang på, inget fluff!

Jag har lyssnat på många poddar där man ägnat tid åt att prata om vädret, vad man gjort i helgen eller om hur bra man själv är. Säljdriv är en podcast som ger lyssnaren mesta möjliga värde på kortast möjliga tid.

Varsågoda! Här är podcasten säljdriv. Korta konkreta säljtips från några av de främsta säljexperterna i Sverige.


 

 

 

 


Säljdrivs Blog

Här listas de senaste blogposterna

"Hur ska jag prissätta min tjänster?"

prissätta

"Hur ska jag prissätta min tjänster?"

Detta är en av de vanligaste frågorna jag får när någon företagsfrämjande organisation anlitar mig för att inspirera och utbilda småföretag.⁠

Här följer några grundläggande faktorer du kan tänka kring för att sätta rätt pris.⁠

1. Kostnaderna - Du utgår ifrån kostnaderna för att producera/köpa in produkten/tjänsten och gör sedan ett påslag utifrån lönsamhetsmål.⁠

2. Konkurrenterna - Du vill säkert inte anpassa din prissättning efter dina konkurrenter, men i …

Läs mer…

Vad är det du säljer människa?⁠

vad säljer du

Har du någon gång lyssnat på en säljpresentation där du inte förstått produkten eller tjänsten?⁠

Är du säker på att dina kunder förstår din presentation?⁠

Att vara tydlig i sin presentation är självklart viktigt. Hur skall en kund kunna fatta ett bra köpbeslut om något som de inte förstår?⁠

Ett vanligt problem är att säljaren presenterar produkten i form av de egenskaper som produkten har. T ex. tekniska specifikationer såsom megaherz, megapixlar eller megabit per sekund.⁠

Vad kunden i de flesta…

Läs mer…

Vanliga misstag inför kundmötet

vanliga misstag

Oavsett om vi är erfarna eller oerfarna i säljrollen är dessa misstag viktiga att undvika inför ett kundbesök.⁠

1. Bristande tidsplanering.⁠
Många gånger har jag själv, och säkert många andra, kommit med andan i halsen till kundmötet för att jag inte tagit hänsyn till tiden det tar att:⁠
- Ordna det material som skall användas⁠
- Åka till kundens adress⁠ (eller hitta länken till det digitala mötet) ⁠
- Hitta parkering⁠

Hur påverkar detta kundens uppfattning om mig och det företag jag representerar?⁠…

Läs mer…