Så skapar du en pitch i världsklass

Pitch i världsklass

Det finns många digitala kanaler med ett stort flöde där massor av information far förbi hela tiden.

Hur sticker du ut?
Hur får du folk att stanna upp?
Hur får du folk att lyssna?

Det gäller till att börja med att fundera ut vilka som är din publik och som kan vara intresserade av din produkt eller tjänst. Vad har de för utmaningar/problem?

När du vill konstruera en pitch som skapar en reaktion och får människor att bli extra intresserade, kan du tänka på att hjärnan handlar baserat på två faktorer:
1. Vi gör saker för att vi vill undvika någonting, vi vill slippa hot och rädslor.
2. Vi gör saker för att vi vill ha eller uppnå någonting.

Om du kan kombinera dessa i en och samma pitch och kanske till och med i samma mening, så kan det bli riktigt kraftfullt.

För tre år sedan gjorde jag en video som fick 100 000 visningar på Linkedin. Det som gjorde att den fick så många visningar var naturligtvis att det var ett bra framförande och ett innehåll som berörde. Men framför allt var det för att budskapet handlade om någonting som målgruppen ville uppnå, samtidigt som de slapp göra någonting som de inte ville.

Min pitch var; Sälj mer till fler, utan att jobba mer. Du vill sälja mer till fler – det är det du vill uppnå. Men du vill inte jobba mer – det är det du vill slippa.

Kombinationen av dem två budskapen gör meningen oerhört stark, alltså någonting du vill uppnå och någonting du vill slippa. Om du kan kombinera ihop dem så kan din pitch bli extra kraftfull!

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!