Så digitaliserar du säljprocessen, del 1

Digitalisera säljprocessen del 1

Just nu är det en stark trend i ropet att digitalisera sitt säljarbete och att digitalisera säljprocessen. Många diskuterar vilka sociala kanaler som vi ska använda men enligt min mening är inte det den första frågan som bör ställas, utan i stället bör du fråga dig vilken målgrupp det är du vill nå.

Vilka är dina potentiella köpare/beslutsfattare och vilka medier är de verksamma på?
Vad är det du ska pitcha eller väcka intresse genom?

Det måste finnas någonting i ditt innehåll som är intressant för personen du vill nå. Om det är en ekonomichef så kanske det handlar om att optimera någonting inom ekonomiadministration, är det en vd kan det handla om ökad tillväxt och om det är en marknadschef kan det handla om något som leder till en bättre marknadsposition eller bättre avkastning på sin marknadsinvestering.

Du behöver fundera över hur du kan få din målgrupp att lyssna. Vad är det som gör att de höjer på ögonbrynen och tittar på det där videoklippet eller läser artikeln du skapat?

När du har detta klart behöver du också fundera över vad som ska hända sen;
• Vad ska det här leda till?
• Ska det bara leda till att de tar del av ditt innehåll eller ska de också notera vem du är?
• Finns det någon call to action?
• Ska de få någon mer information på något sätt?
• Vad ska de göra efter de läst artikeln/tittat på videon?

Det krävs en genomtänkt strategi om du ska använda sociala medier och annan digital kommunikation för att skapa resultat i din försäljning.

Du kan givetvis också använda marknadsföringen som ett medel för att stärka ditt personliga varumärke eller företagets varumärke. Men om vi pratar konkret sälj vill vi alltid ha ett "nästa steg".

Mina tips idag är:
1. Se över din målgrupp
• Vilka beslutsfattare är det du vill nå?
• Vad är de intresserade av?
• Vad kan de ha för möjlig huvudvärk av dagliga problem som de brottas med och som du kan hjälpa dem med?

2. Hitta en pitch och ett "nästa steg" – någonting som leder dina leads vidare.

När du är klar med dessa saker så är du färdig med det första steget i din digitala leadsgenerering. Steg två kommer i nästa inlägg. 🙂

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!