Organisationsförändringar kan påverka kundens behov

Affärer

I företagsvärlden är det naturligt att förändringar i organisationer också förändrar behov. Ett företag kanske växer, flyttar till ett nytt kontor eller expanderar och en medvetenhet om att ”Nu behöver vi göra någonting” väcks.

Behov kan också skapas när företag ska slimma sin organisation. Om du har en produkt eller tjänst som kan sänka kostnader och effektivisera så har du här en kundgrupp.

När du säljer mot privatpersoner så finns också organisationsförändringsfaktorn men då sker förändringarna inom familjen och den privata sfären.

Vad händer när familjen växer? Behov! Barnvagnar ska inhandlas, samt alla möjliga kläder och hjälpmedel till det nya livet. Även när vi byter bostad, gifter oss eller skiljer oss, så uppstår massor av nya behov. Barn flyttar ut, nya barn flyttar in.

För dig som är säljare är det viktigt att fråga din kund hur det ser ut i kundens organisationen (eller kundens familj om du jobbar mot privatpersoner), om det skett några förändringar, om det uppstått några nya behov och så vidare.

Behov uppstår hela tiden så ha ögon och öron öppna när du pratar med dina kunder. 🙂

Har du koll på var dina kunder befinner sig?
Skaffa dig en motivationspartner!

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!