Vart är du på väg? 🧭 ⁠

orientering

Jag är född 1970 i en liten by i Småland. När jag växte upp var det väldigt viktigt för ungdomar att ha aktiviteter på fritiden, så jag började träna orientering. ⁠

Den stora skillnaden mellan aktiviteter som ungdomar hade på den tiden och aktiviteter som ungdomar har nu är att vi inte blev skjutsade hit och dit, utan fick ta oss på egen maskin till våra aktiviteter. Så min mamma blev jätteglad när jag valde orientering och tänkte “Orientering är bra, då hittar han alltid hem.” ⁠

Jag började träna orientering och till slut fick jag vara med i klubbmästerskapen där jag kom trea. Min pappa som var resultatinriktad blev glad och sa “Trea, det är ju riktigt bra! Men vi kanske inte ska berätta för andra att det bara var fyra som ställde upp.” Jag hade inte heller berättat för farsan att han som kom sist hade stukat foten... ⁠

Vad har nu orientering med försäljning att göra? Jo, precis som i orientering så har vi inom försäljning ett nuläge, en startposition – någonstans där vi befinner oss i dag. Och vi har ett mål dit vi ska. Eller har vi ett mål? Vilket mål har du i ditt försäljningsarbete? ⁠

Det här med att det saknas mål är ganska vanligt tydligen. Jag läste för ett tag sen en stor studie där de hade ställt massor av frågor till säljare och säljchefer. En utav frågorna var “Vilka egenskaper är de viktigaste för att lyckas som säljare?”. På första plats kom "målfokus", det ansåg svaranden vara det allra viktigaste. Sen frågade man också “Har du ett starkt målfokus?”. Endast 30% svarade ja på denna fråga och det tycker jag är en anmärkningsvärt låg siffra, när det just handlar om försäljning där det är en så viktig faktor för att lyckas. Av de 70% som svarade nej så skyllde 45% på ledningen. ⁠

“Vi har inte fått nåt mål från vår chef eller vår ledning." Nä, men är det inte ditt ansvar att sätta ett eget mål då? Är det inte viktigt för dig att veta vad du ska åstadkomma på ditt jobb? Du spenderar ju väldigt mycket tid på ditt jobb, så... sätt målet! Ta reda på vart du ska på ditt arbete. ⁠

Lycka till! ⁠
Kör hårt! ⁠
Sälj mer till fler! 😄 ⁠

Vad tänker kunden när....⁠
Ett av de viktigaste stegen i kundens beslutsprocess

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!