Din presentation suger...⁠

presentation-2

...kanske eller kanske inte. När kunder köper produkter och tjänster är det inte ovanligt att de utvärderar flera tänkbara leverantörer. Vem har störst chans att få affären?⁠

Den leverantör som skickar offerten in i ett svart hål (kundens mailbox) eller den som presenterar offerten live framför beslutsfattare?⁠

Den leverantör som skriver en produktrad, ett pris på ett papper eller den leverantör som med ord och bild presenterar hur de löser kundens problem och skapar värde för kunden?⁠

Att skicka en offert är inte samma sak som att presentera en offert på ett bra sätt.⁠

Vad du behöver göra är en disposition för en säljande presentation. Enligt den grekiska retoriken bör en säljande presentation innehålla fem delar: exordium, narratio, propositio, probatio och peroratio.⁠

Exordium – inledningen⁠
Syftet är att etablera förtroende och sätta agendan, tala om vad som kommer att hända och vad du vill uppnå.⁠

Narratio – bakgrundsfakta⁠
Här gör man en bakgrundsbeskrivning, en summering av vad som tidigare hänt. Vad är då bakgrunden? Ja, det är kundens behov, problem och effekter av dessa.⁠
Narratio bör vara: kort, tydlig och sannolik. ⁠

Propositio – framställandet⁠
Nu presenteras förslaget, omfattning, lösningar och effekter. Kunden upplever det som om vi har en lösning som löser deras problem eller fyller deras behov. ⁠

Probatio – bevis⁠
Ibland kan ditt förslag behöva förstärkas med något som bevisar att förslaget kommer att lösa kundens problem eller förbättra kundens verksamhet.⁠

Peroratio - avslutning⁠
Efter att du presenterat din lösning i propositio och probatio vill du ha en accept även på ditt lösningsförslag. ⁠

Om du nu har fått accept på ditt lösningsförslag, vad återstår då? Be om ordern!⁠

Lycka till! 😄⁠

Lär av andras misstag!⁠
Var är kunden? Ett vanligt säljmisstag! ❌⁠

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!