3 viktiga regler kring affärsavslut ✔️⁠

avslut2

Hur får jag fler avslut?⁠

Det finns inga genvägar. För att få fler avslut behöver du känna till och använda dig av några ”grundregler” inom försäljning.⁠

Jag presenterar här tre av dem:⁠

Regel 1: Vill du avsluta fler affärer? - Starta fler affärer!⁠

Inom all försäljning och marknadsföring existerar nummerspelet, d.v.s att det finns ett förhållande mellan antalet tagna kontakter och antalet avslutade affärer.⁠
Hur förhållandet ser ut beror på hur bra du är på att hjälpa kunden igenom beslutsprocessen.⁠

Fråga dig själv:⁠
- Hur många affärer behöver jag ha igång för att en affär skall gå i lås?⁠
- Hur många affärer har jag på gång i dagsläget?⁠
- Ger förhållandet mellan startade och avslutade affärer det resultat jag önskar?⁠

Regel 2: Kunden fattar sällan beslut om något de inte förstår värdet av!⁠ ⁠

Din produkt eller ditt förslag måste vara tydligt. Kunden måste klart kunna se hur din produkt/tjänst fyller ett behov, löser ett problem eller skapar ett värde.⁠

Fråga dig själv:⁠
- Är behovet tillräckligt stort för att kunden ska agera?⁠
- Vilket problem löser min produkt/tjänst?⁠
- Vilket värde ser kunden i min produkt/tjänst?⁠

Regel 3: Beslutskraften måste vara större än motståndet!⁠

Beslutskraft betyder här att du behöver kommunicera med personer som kan godkänna ett inköp eller en investering. ⁠

Du behöver hjälpa kunden att komma över eventuella riskfunderingar. Vanliga riskfunderingar kan vara: ”tänk om något går fel vid leveransen" eller ”vad händer med min karriär om jag fattar fel beslut?”.⁠

Fråga dig själv:⁠
- Kommunicerar jag med rätt personer?⁠
- Vilka risker ser dessa personer i ett köp?⁠
- Hur hjälper jag kunden förbi risker och hinder?⁠

Som du märker har jag ställt många frågor. Det beror på att nyckeln till att få fler affärsavslut ofta ligger i att ställa rätt frågor. ⁠

Lycka till med dina frågor och dina avslut! ☺️⁠

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!