Vad är det du säljer människa?⁠

vad säljer du

Har du någon gång lyssnat på en säljpresentation där du inte förstått produkten eller tjänsten?⁠

Är du säker på att dina kunder förstår din presentation?⁠

Att vara tydlig i sin presentation är självklart viktigt. Hur skall en kund kunna fatta ett bra köpbeslut om något som de inte förstår?⁠

Ett vanligt problem är att säljaren presenterar produkten i form av de egenskaper som produkten har. T ex. tekniska specifikationer såsom megaherz, megapixlar eller megabit per sekund.⁠

Vad kunden i de flesta fall är intresserad av är det värde som din produkt/tjänst kan skapa. Om kunden inte är tekniskt kunnig är det ju naturligt att de undrar vad de har för nytta av t ex. 100 megabit per sekund.⁠

Det är viktigt för dig som säljare att skilja på produktens/tjänstens egenskaper, fördelar och värde.⁠
• Produktens/tjänstens egenskaper handlar om specifikationer och vad produkten/tjänsten är eller består utav.⁠
• Produktens/tjänstens fördelar är de fördelar som egenskaperna medför enligt din uppfattning.⁠
• Produktens/tjänstens värde är vad egenskaper och fördelar gör för nytta, vilket värde det skapar för kunden eller dess verksamhet. I vissa fall behöver du fråga kunden om vilket värde produkten/tjänsten skapar för hen eller företagets verksamhet.⁠

Att kommunicera produktens/tjänstens värde ur kundens perspektiv gör det enklare för kunden att förstå och därmed fatta ett köpbeslut.⁠

Egenskap - FACKTERM – Vad är?⁠
Fördel - FÖRKLARING – Vad gör?⁠
Värde - BILD – Vad skapar den för kundvärde?⁠

Lycka till! 😄⁠

Vanliga misstag inför kundmötet
"Hur ska jag prissätta min tjänster?"

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!