Vad är det du säljer människa?
![vad säljer du](https://img.simplerousercontent.net/scaled_image/5280906/edfd3677de01ec356184ca1ee61c94ad5563a480/vad-saljer-du-523w-643h.jpg)
Har du någon gång lyssnat på en säljpresentation där du inte förstått produkten eller tjänsten?
Är du säker på att dina kunder förstår din presentation?
Att vara tydlig i sin presentation är självklart viktigt. Hur skall en kund kunna fatta ett bra köpbeslut om något som de inte förstår?
Ett vanligt problem är att säljaren presenterar produkten i form av de egenskaper som produkten har. T ex. tekniska specifikationer såsom megaherz, megapixlar eller megabit per sekund.
Vad kunden i de flesta fall är intresserad av är det värde som din produkt/tjänst kan skapa. Om kunden inte är tekniskt kunnig är det ju naturligt att de undrar vad de har för nytta av t ex. 100 megabit per sekund.
Det är viktigt för dig som säljare att skilja på produktens/tjänstens egenskaper, fördelar och värde.
• Produktens/tjänstens egenskaper handlar om specifikationer och vad produkten/tjänsten är eller består utav.
• Produktens/tjänstens fördelar är de fördelar som egenskaperna medför enligt din uppfattning.
• Produktens/tjänstens värde är vad egenskaper och fördelar gör för nytta, vilket värde det skapar för kunden eller dess verksamhet. I vissa fall behöver du fråga kunden om vilket värde produkten/tjänsten skapar för hen eller företagets verksamhet.
Att kommunicera produktens/tjänstens värde ur kundens perspektiv gör det enklare för kunden att förstå och därmed fatta ett köpbeslut.
Egenskap - FACKTERM – Vad är?
Fördel - FÖRKLARING – Vad gör?
Värde - BILD – Vad skapar den för kundvärde?
Lycka till! 😄
Kategorier
Prenumerera på mitt nyhetsbrev
Sälj mer, till fler utan att jobba mer. Ta del av mina säljtips.
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar