Digitala säljmöten

Digitala säljmöten

Det har ju blivit väldigt vanligt med digitala säljmöten över Teams, Zoom och andra videkonferensverktyg. Den stora fördelen med detta är att vi inte behöver resa – vi behöver inte belasta miljön genom att åka flera mil för att ha ett möte. Men det finns några nackdelar också...

När vi inte har ett fysiskt möte så tappar vi ofta den kontaktskapande delen som sker i inledningen av mötet och då talar jag inte om när vi sitter vid konferensbordet, utan om det som sker innan.

När vi kommer till mötet kan vi påverka kunden genom att göra ett gott första intryck. Den lilla stunden på vägen till konferensrummet eller till kundens kontor ger ofta en möjlighet att skapa en god stämning inför mötet.

☕ Småpratet vid kaffemaskinen saknas också, det kan bli lite svårare och mer konstlat att få till över en videokonferens.

Vi köper av människor som vi gillar och för att vi ska gilla en annan människa är det enligt forskningen* tre faktorer som är avgörande:

Faktor 1: Vi gillar människor som är trevliga. Det är kanske ingen raketforskning direkt men se till att du tänker på att göra ett trevligt intryck även över videokonferensen. Var intresserad och ta reda på vad den du pratar med gillar eller drivs utav!

Faktor 2: Vi gillar människor som är lika oss själva. Om du är intresserad av andra kommer du förmodligen också att hitta någonting ni har gemensamt. Det kan till exempel vara en gemensam bakgrund, att ni kommer från samma del av landet, eller att ni har en liknande utbildning, hobby eller familjesammansättning.

Faktor 3: Vi gillar människor som bjuder på sig själva. Var öppen, försök att visa att du är lätt att samarbete med. Självklart ska du vara professionell men ibland kan det tippa över och bli en begränsning i relationsskapandet.

Så tänk på de här tre faktorerna även när du har digitala affärsmöten. ✔️

*Robert B. Cialdini - Weapons of influence.

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!