Ett av de viktigaste stegen i kundens beslutsprocess

osäker_2

Ett av de absolut viktigaste stegen i kundens beslutsprocess är efter att kunden fattat ett inköpsbeslut, för precis som före beslutet så kan vi efter ett inköpsbeslut bli tveksamma. 🤔

”Hjälp! Vad har vi gjort?”
”Har vi fattat rätt beslut?”
”Går den här bilen fortare än grannens?”
”Har vi kastat pengarna i sjön?”
”Kommer vi få valuta för våra investeringar?”

Det är jätteviktigt för dig som säljare att ha nära kontakt med kunden efter kunden fattat sitt inköpsbeslut. Om du jobbar med mer komplex försäljning så har du kanske projektmöten, uppstartsmöten och liknande. Vid sådana tillfällen kan du naturligtvis säkerställa kundnöjdhet och fånga upp de frågor som kommer. Om du inte har denna möjlighet så är det viktigt att det finns ett samtal eller någon form av kontakt i din process, där du kan fånga upp osäkerhet och tveksamhet.

Se till att göra kunden nöjd med inköpet, för när kunden är nöjd med sitt inköp finns det oftast möjlighet till merförsäljning. Vi har alla varit på Pressbyrån eller någon annan plats där man efter köpet har fått en fråga av typen ”Vill du ha en kanelbulle till kaffet?”. Dessa merförsäljningsmöjligheter finns i de flesta branscher, så frågan är: vilken är din merförsäljningsfråga?

Lycka till! 😃

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!